SMS-DAGBOEK:
Dominoday (5A)
We hielden een Dominoday in
onze klas,omdat onze godsdienst lessen over BEWOGEN ging.
We hadden toen besloten om een Dominoday te houden in de turnzaal.
We werden verdeeld in groepen en moesten iets mooi maken.
We wouden mevrouw Marie –Line om het eerste dominosteentje te laten omvallen
maar ze was er niet.
Dus nodigden we juf Inge uit.
Ze mocht het eerste dominosteentje een duwtje geven.
Het eerste parcours was door meisjes gemaakt.
Het tweede deel was van twee meisjes en drie jongens.
Het derde parcours was door vijf jongens gemaakt.
1.Parcours 1 was een bloem en een hart met daarin 5A.
2.Parcours 2 was een grote mooie sliert met kleuren.
3.Parcours 3 was iets technischer(heel mooi om te zien).
4.Het laatste parcours waren kleinere dominosteentjes.
Het was een fantastische werkje.
Ook 5A en 5C maakten iets prachtig.
De foto's kan je bekijken via de SMS KIEKJES.
De nieuwe wereldwonderen (6A)
6A is een klas waar af en toe
een wonder gebeurt.
Maar 8 wereldwonderen op één dag was zelfs voor Juf Kim een speciale
gebeurtenis.
We kregen de taak een
wereldwonder te bespreken en hierover een maquette te maken.
Wat je hier ziet is de Taj Mahal. Op een dag bouwde een man een paleis voor zijn
overleden vrouw.
Het bestaat uit witte marmer en is 58 meter hoog en 56 meter breed.
Het werd gebouwd in de 17e eeuw en is gericht naar Mekka.
De Taj Mahal werd op 8 juli 2007 tot wereldwonder benoemd.
Laurens, Bryan.
De Chichén Itzà is een 67
meter hoge Maya tempel. Deze staat op een 357 meter hoge berg.
Het bouwwerk dateert van 800 na Christus. De muren zijn rijk versierd met
indrukwekkende figuren,
onder andere drakenkoppen. Het monument ligt niet ver van een oude krater.
Kevin, Antoon, Maxime.
Het
Colosseum werd gebouwd in 80 na Christus.
Het is een amfitheater. De spelen bij de opening duurden 100 dagen.
Het Colosseum heeft 76 verschillende ingangen die genummerd zijn door Romeinse
cijfers.
Het is gebouwd in Rome en bestaat uit beton, tuf en baksteen.
Wetenschappers schatten dat er tijdens de spelen 300.000 tot 500.000 mensen zijn
gestorven.
Het Colosseum heeft te lijden gehad van verschillende natuurrampen, waaronder
enkele aardbevingen.
Camille, Sofie, Mégane.
De
Chinese muur is een reusachtige muur met veel torens.
Binnenin vind je een mooi restaurant met een hotel erop en daar bovenop de twee
uitkijkposten.
Arthur, Billy
Het
Christusbeeld is 38 meter hoog, weegt 1155 ton en heeft een spanwijdte van 28
meter.
Het werd in 1921 gebouwd en staat op een berg van 710 meter hoog. Het werd
gebouwd in Frankrijk
en is met blokken van 16 ton met een schip weggevoerd. Het beeld staat in Rio de
Janeiro.
Niels, Cédric, Robin
Petra is een prachtige,
historische stad met veel monumenten.
Slechts één van die monumenten zie je hier nagebouwd.
We maakten de prachtige schatkamer.
Evelyne, Astrid
De
Maccu Picchu is een stad van de Inca’s, waar nog veel van deze oude beschaving
is terug te vinden.
Maccu Picchu betekent letterlijk ‘oudeman hoogte’ en ligt op een hoogte van
ongeveer 2350 meter.
De bouw startte in 1440. In 1983 werd de stad opgenomen in de werelderfgoedlijst
en in 2007 werd het benoemd tot wereldwonder.
Bas, Jeremy, Britt
De
piramide van Cheops is 4 millenia lang het hoogste gebouw ter wereld.
Hij is circa 146 meter hoog en 230 meter breed. Hij telt 2,3 miljoen stenen die
elk ongeveer 2300 kg wegen.
Je kan de piramide met ongeveer 2,6 miljard liter water vullen.
De Egyptenaren hebben er 20 jaar aan gewerkt.
Een piramide diende als begraafplaats voor de farao’s en hun familie.
Evy, Olivia, Julie
Deze laatste en de andere foto's vind je in een filmpje gemaakt door
Billie Vandendooren bij de SMS FILMPJES (zie SMS KIEKJES)
Wat
een prachtig grootouderfeest!
In een overdaad van zon en late herfstkleuren, niets dan stralende gezichten:
fiere opa’s, oma’s en al even blije kleuters van onze Sinte-Maarten school.
De namiddag werd gestart langs een ballonnenpaadje dat met vele vlagjes was
versierd in de bomvolle turnzaal.
We werden vriendelijke ontvangen door mevrouw de directrice, de juffen en door
tientallen kleurrijke kleuters.
En dan gingen we op pad met juf Sophie, de kindjes van de klas en de vele
oma’s en opa’s.
De paradijselijke plantentuin van Meise in haar betoverende pracht wenkte ons
met duizenden
gekleurde boomtakkenarmen. Betoverend ja, want reeds aan de ingang zagen we de
twee dansende kabouters
Plop en Kwebbel. Ons groepje was onmiddellijk in stemming.
Wat verder werd de arme, dakloze Eekhoorn vlug geholpen :
met vele helpende kleuterhandjes kreeg zij snel een nieuw en vers bladerbedje.
Juf Sophie liet de vrolijke bende enkele plezierige kleuterwijsjes zingen.
Zelfs Mijnheer de Uil zette oortjes en grote ogen op. Onze ogen kregen er niet
genoeg van:
wij kregen werkelijk een rijkelijk dessert van herfstpracht opgediend:
machtige platanen, een overvloed van zongebruinde eiken, acer-varianten,
cipressen,
ritselende bladertapijten en de uitzonderlijke ginkgo of Japanse notelaar in
volle gele bladerpracht.
Dan plots verscheen een soort Nijntje-Konijntje helemaal in het wit.
We mochten dansen rond een ingebeelde boom: Valentino, Louise, Hanne, Eva,
Anneleen
en de hele bende kreeg er niet genoeg van.
Nog een handje geven aan de kabouters Plop en Kwebbel en dan weg naar “huis”,
naar het gezellige klasje van juf Sophie met de minstens dertien(!) bijzondere
hoekjes.
Van vertellen, computeren,crea, zingen, tekenen, schilderen, knutselen, enz.
O ja, we zouden de lekkere “patisserie” van de school nog vergeten:
gebak en koffie geurden en smaakten heerlijk bij de babbel van de opa’s en
oma’s!
Heerlijke school en… een dikke proficiat aan klein en groot !
Een opgetogen en dik in de watten gelegde opa en oma van Anneleen (3KA).
Ons klaslogo (6A)
In de godsdienstles kregen we de opdracht om een klaslogo te ontwerpen waarin de elementen: inzet, engagement, samenwerking, aanwezigheid en lidmaatschap duidelijk in moeten voorkomen. Dit resultaat stellen wij graag aan u voor.
Betekenis:
Natuurlijk staat er 6A in ons logo. De lachende
gezichten staan voor al het plezier dat we in onze klas beleven. De 6 en de A
hebben allebei een arm. Die handen slaan ze in elkaar voor samenwerking.
(oftewel de high-five zoals wij wel kennen!)
Rondom hen, is er het ying-yang teken. Het teken van goed en kwaad. Het
ying-yang teken, heeft zowat een hartjeskroon op.
Zodat iedereen van onze klas de goede kant van zijn hart laat zien.
De grote ster staat er voor dat iedereen van onze klas ook zo een ster is.
Zoals je ziet, staat er in elke arm van de ster, een woord.
En de totale boodschap luidt:
We hebben allemaal hetzelfde doel.
Hopelijk zal jouw klaslogo er ook leuk uit zien!!
Vele groetjes van het zesde leerjaar, juf Kim en Camille
De oudere
artikels kan je lezen via de webpagina 'T SMS'KE
in de verschenen 'T SMSKES in pdf-formaat.